„Ženy sú výborné na zvládanie krízových situácií, pretože sa riadia intuíciou,“ hovorí Ing. MARCELA TOKOŠOVÁ, generálna riaditeľka výrobného družstva Kovotvar.
Pochádzate zo Záhoria. Mali ste ku Kovotvaru v Kútoch vždy „blízko“?
Áno a momentálne sa snažím našu rýdzo slovenskú firmu udržať a viesť na tej najlepšej ceste, napriek tomu, že je to v súčasnej ekonomicky nastavenej politickej situácii naozaj dosť problematické.
To určite nie je jednoduché. Kde ste zbierali skúsenosti predtým?
Pred Kovotvarom som pracovala v automobilovom sektore na oddelení kvality a vyskúšala som si aj projektový manažment pri výstavbe slovenskej pobočky strojárskeho koncernu zameraného na výrobu plechov. Vyštudovala som vysokú školu a napriek tomu, že som napísala dizertačnú prácu, som stále iba inžinierkou, pretože som sa na konci doktorandského štúdia z vlastnej vôle rozhodla dizertačnú prácu neobhajovať.
To iba dokazuje, že sa nebojíte ísť vlastnou cestou. Zrejme aj to prispelo k tomu, že ste sa z poradkyne stali generálnou riaditeľkou...
Musím povedať, že v tomto majú prsty muži z poradenskej firmy, ktorí ma do funkcie nominovali. Následne, samozrejme, sa táto myšlienka mohla stať skutočnosťou iba naozaj zásluhou tvrdej a svedomitej práce.
Vieme, že sa vám podarilo postaviť Kovotvar opäť na nohy. Čo bolo najťažšie?
Všetko. Lebo to bolo veľmi zlé. Možno najťažšia bola komunikácia s veriteľmi, lebo to neboli len banky, ale aj rôzne firmy či malí živnostníci z okolia – tí boli najhorší. Rovnako ťažké bolo meniť myslenie ľudí, ktorí boli znechutení a nikomu a ničomu neverili. Mne už vôbec. Nemá ani tridsať, čo by mohla dokázať? Priznávam, že som nebola taká odvážna, ako som sa tvárila, ale nevedela som si predstaviť, že slávny Kovotvar už nebude súčasťou môjho života, veď som v jeho blízkosti vyrastala. Lenže nemali už ani na materiál, ani na výplaty. Chodila som po bankách, prosila, sľubovala. Keď som firmu zachránila pred najhorším, musela som na týždeň vypadnúť a zotaviť sa z toho. A potom prišla ďalšia fáza, museli sme nastaviť úplne novú obchodnú politiku. No vrátili sa k nám všetci bývalí zákazníci a získali sme aj nových. Len som smutná z toho, že si nás vážia viac v zahraničí ako doma. Naše záhradné doplnky sú aj v záhradách britskej kráľovskej rodiny, čiže aj kráľovná Alžbeta aj princ Charles vedia, čo je Kovotvar, ale slovenskí zákazníci uprednostnia lacnejšie ázijské veci…
Popri všetkej tej náročnosti – bavilo vás to? Znášať aj nedôveru, výsmech nadávky… A vytrvať?
Bavilo ma to celé, naozaj. Bolo to náročné, no mňa to veľmi napĺňalo!
Pozrite sa, aké služby môžete aj vy bezplatne využiť v Národnom podnikateľskom centre