• 12. augusta 2020
  • Časopis InBiznis

Pre správnych mužov a krásne ženy

POHAN je slovenská odevná značka, ktorú stvorili Ivan Štosel, bývalý žeriavnik, jeho manželka Janka Štoselová, bývalá účtovníčka, a jej sestra Miška Šranková, ktorá mala firmu na koreninové zmesi. Svorne tvrdia, že až teraz majú naozaj pocit, že robia to, čo im dáva zmysel – tvoria výnimočné odevy z čistých prírodných materiálov, inšpirované tradíciami, originálne svojou jednoduchosťou, určené na každú príležitosť a ročné obdobie.

„Ľudia v nás vidia tradíciu, čistotu, revolučnosť, udržateľnosť, ohľaduplnosť, nehu aj silu, akýsi šarm,“ myslia si MIŠKA ŠRANKOVÁ, IVAN ŠTOSEL, JANKA ŠTOSELOVÁ, tvorcovia módnej značky POHAN.

Pozrite sa, aké služby môžete aj vy bezplatne využiť v Národnom podnikateľskom centre

Nápad začať šiť odevy z ľanu a konope vznikol ako?

Ivan: Ako nič! Vlastne to spustila moja prvá konopná košeľa. Tá má teraz svoje výsostné miesto v nádhernom ráme u nás v nitrianskej vzorkovej predajni.
Miška: Ivanova prvá košeľa pútala pozornosť. Teda, asi to skôr bolo tak, že Ivan v tej košeli pútal pozornosť. Ľudia sa ho pýtali, odkiaľ ju má, že aj oni by takú chceli… Potom už bol len krok k myšlienke, že keď také košele chcú, tak im ich dáme.

Mali ste nejaké skúsenosti so šitím, s módou?

Janka: Keď sme boli malé, naša mamina nám šila rôzne veci na oblečenie. Mali sme doma časopisy Burda, z ktorých sme obkresľovali strihy, milovali sme si ich prezerať a snívať o najnovšej móde. Postupne sme sa obe aj s Miškou naučili šiť, vyšívať aj háčkovať. Ja som začala šiť veci pre celú rodinu, bavilo ma to, išlo mi to.

Najprv ste zrejme šili len zopár kusov oblečenia, na kolene. Ako sa o vás ľudia dozvedali? Komu ste predávali?

Ivan: Na začiatku to bolo naozaj len pár kusov. Prezentovali sme sa na jarmokoch a iných remeselných akciách. Od začiatku sme pútali veľkú pozornosť. Brali sme to ako projekt, hru, zábavu, spôsob tvorby a kreativity. Ľudia to z nás aj cítili. Nasávali sme ich spätnú väzbu a to živilo naše ďalšie výtvory a postupné budovanie značky POHAN.

Po koľkých rokoch ste sa stali naozajstnou odevnou značkou?

Miška:Myslím, že ako značku nás začali ľudia vnímať veľmi rýchlo. Špecifický dizajn a zapamätateľný názov urobili svoje. Značku sme si však zaregistrovali na úrade priemyselného vlastníctva asi po piatich rokoch práce.
Ivan:Pre mňa to bolo hneď od prvého okamihu, ako sme vyslovili to slovo… POHAN.

Prečo práve tento názov?

Ivan:Bolo to spoločné rozhodnutie. Pre Slovanov je slovo veľmi dôležité. Preto sme si zvolili také, ktoré čo najpresnejšie charakterizuje našu tvorbu. V slove POHAN viete nájsť trochu vzdoru, rebélie či inakosti, ale aj nádych prastarého, pôvodného, slovanského. Pôvod slova je v latinskom paganus. Rimania ním označovali ľudí žijúcich mimo mesta, teda dedinčanov, ktorí ešte neboli konfrontovaní s novým, kresťanským náboženstvom a držali sa predkresťanských, staroslovanských zvykov. Pre mňa je paganus človek idúci svojou vlastnou cestou. Skvelý názov.