• 5. augusta 2020
  • Časopis InBiznis

Zo sivej masy skvelý dizajn

Je nepríjemným faktom, že sme zavalení oblečením, ktoré sme si kúpili včera, ale dnes sa nám už nezdá dosť dobré. Preto je textilný priemysel jedným z najväčších znečisťovateľov životného prostredia. Navyše je často spájaný s veľmi neetickým prístupom k zamestnancom.

Nad týmto fenoménom sa zamysleli traja zakladatelia značky sobi.eco Tomáš Horváth spolu so sestrou Alenou a kamarátom Martinom Malinom. „Chceli sme vytvoriť produkty pre koncových užívateľov, cez ktoré by sme rozprávali príbeh o tom, ako ľudia postupne prešli ku konzumnému spôsobu života a popritom zabúdajú na ďalšie generácie. Poukazujeme aj na potrebu návratu k etickým a ekologickým hodnotám,“ približuje počiatky značky Alena Horváthová. Obaly na notebooky, dokumenty, fľaše a tašky od sobi.eco nie sú len nevšednými estetickými kúskami s praktickým využitím. Tieto dizajnové produkty rozprávajú silný príbeh.

Sociálny rozmer

Alena a Tomáš mali skúsenosti s charitatívnymi projektami v rozvojových krajinách a aj na Slovensku. Opakovane sa však stretávali s nedokonalosťou systému. Do zbierok sa zapájalo veľa ľudí s nepotrebným oblečením, putujú tam niekedy veci ešte s cenovkami. Lenže šiat je tak veľa, že sa nedokáže všetko využiť pre sociálne slabších. Na skladoch zostávajú kopy, ktoré vyjdú navnivoč a pomaly plesnivejú. Organizácie zamerané na zber starého šatstva ako Ekocharita ho triedia, časť ide aj do secondhandov.

„Keď som spolupracovala so secondhandmi, tak mi hovorili, že až 80 percent nepredajú a recyklačné podniky to najprv odkupovali, potom aspoň odvážali, no pre rastúce množstvá začínajú mať už aj s tým problém,“ vysvetľuje Alena kolobeh oblečenia. Áno, aj vaše obľúbené tričko alebo netrendové nohavice, ktorých ste sa chceli zbaviť v zbernom kontajneri, zrejme skončili pomleté na beztvarú masu. Recyklačné podniky takýmto spôsobom vyrábajú materiál, ktorý sa používa napríklad v stavebníctve na izoláciu.

Túto sivú textilnú zmes a prvky z použitých plastových fliaš sa rozhodli využiť v sobi.eco na produkt, ktorý by odkazoval na stále vzrastajúci konzum. Nejde však len o ekologické uvedomenie, ale prichádzajú aj so sociálnym rozmerom. Do výroby zapájajú aj zdravotne a sociálne znevýhodnených v špecializovanej dielni.

Prečítajte si príbehy ďalších členov Inkubátora NPC, ich skúsenosti s touto službou a prínosom pre ich biznis