Všimol si si nejaké zmeny na LinkedIn po vypuknutí pandémie?
Ľudia boli odlúčení, nechodili do práce, ale predsa len chceli byť nejako prepojení. Veľa firiem sa snažilo zviditeľniť v online prostredí, keď už nemali inú príležitosť v reálnom svete. Prišli aj nováčikovia, ktorí nemali skúsenosti s tvorbou a zdieľali príspevky o home office. LinkedIn sa tak preplnil fádnym obsahom. No na druhej strane, počas pandémie sa vystriedalo aj veľmi veľa užitočných iniciatív. Participoval som napríklad na projektoch ako hackvirus.sk, #ktoPomozeSlovensku a objavili sa aj mnohé ďalšie pekné projekty. Pomáhalo sa zdravotníkom v prvej línii alebo podnikateľom, ktorých ohrozila kríza.
Čím sa LinkedIn odlišuje od ostatných sociálnych sietí?
Je to jedna z posledných silných organických sietí. Bez jediného investovaného eura cez ňu viete zasiahnuť relatívne veľký počet ľudí. Funguje to tak preto, lebo LinkedIn uprednostňuje aktivitu zo súkromných profilov, ktoré sa ani sponzorovať nedajú. LinkedIn vznikol v roku 2002 a vždy sa považoval za profesionálnu sociálnu sieť. Výhoda aj nevýhoda spočíva práve v tom profesionalizme. Nachádza sa tam totiž veľmi veľa ľudí, ktorí iba sledujú príspevky a len jedno percento aktívnych užívateľov LinkedIn tvorí obsah pravidelne. Deväť percent sa vie aktívne zapájať, napríklad tým, že dajú verejný lajk alebo komentár. Zvyšok, teda 90 percent, si všetko pozrie, prekliká, ale nezanechá za sebou verejnú digitálnu stopu. Práve oni komunikujú medzi sebou v súkromných správach.
Ako naplno využiť LinkedIn na profesionálne ciele?
Netreba rozmýšľať, ako ho využiť, ale ako ho obohatiť. Nie je to klišé. Verím, že každý človek má príbeh hodný zdieľania. Rovnako to platí aj pre firmy, lebo každá je svojím spôsobom špecifická a tiež má príbeh hodný zdieľania.
Poskytuješ konzultácie a školenia k LinkedInu a tvoj profil má veľmi vysokú mieru odozvy. Ako tvoríš príspevky?
Ľudia nemajú radi generický obsah, sú presýtení všeobecnými pravdami. Aby rezonovala unikátna perspektíva, je veľmi dôležitá spontánnosť. To je moje vylepšenie alebo trik. Používam mobil, kde zachytávam svoje myšlienky, a to sa premietne aj do jazyka. Obsah má potom celkom iné plynutie. Keby som písal na počítači, jazyk by bol viac profesorský. Spontánnosť však neznamená, že keď mi niečo napadne, hneď to aj napíšem a publikujem.
Ako to presne myslíš?
Snažím sa s publikovaním počkať deň alebo dva, na druhý deň má totiž človek inú perspektívu. Čiže musí to byť spontánne, ale na druhej strane aj po obsahovej stránke zrozumiteľné aj na ďalší deň. Často som s odstupom zistil, že text sa mi zle číta, že som sa zamotal do detailov, ktoré príbehu nepomáhali. Snažím sa veci úplne zjednodušovať. Tým sa zvyšuje šanca, že ľudia budú zvedaví na to, čo robím, a prídu na môj profil. Vtedy ich môžem „odchytiť“, napísať súkromnú správu a rozvinúť konverzáciu.
Existuje nejaká stratégia pri budovaní úspešného profilu na LinkedIn, ktorú môže aplikovať každý?
Reálne to neprebieha tak, že sa napíše príspevok a zrazu sa spustí predaj. Česko-slovenská LinkedIn sieť nie je taká dokonalá ako americká, a tomu treba stratégiu podriadiť. Bolo by to fajn, keby sme sa pohybovali v takej veľkej sieti, aká je v USA, a orientovali sa len na expertný obsah. No musíme pracovať s česko-slovenskými reáliami. Na to, aby o nás vedeli správni ľudia, musíme robiť aj takzvaný „like“ obsah, teda aby nás ľudia mali radi. Môžeme zdieľať naše hodnoty, postrehy, obohacovať komunitu. Dôležité však je mať vo svojej sieti tých správnych ľudí. LinkedIn algoritmus vás bude viac a viac ukazovať, keď prekročíte kritickú hranicu 500 kontaktov. Keď máte správne vyplnený profil, tak získate status All-Star – žiarivá hviezda.
Pozrite sa, aké služby môžete aj vy bezplatne využiť v Národnom podnikateľskom centre